Børn og ler - en fantastisk mulighed i Håndværk & design

Af Cerama

Fik du læst artiklen om Børn og ler i fagbladet Håndværk & design nr. 3 2020? Jo Holst og Sanne Trane folder mulighederne ud over 3 spændende sider.

Her følger et kort uddrag af artiklen. 


De fleste børn elsker fornemmelsen af at have hænderne i leret og få flere sanser i spil. Børn kan fremstille smukt, kreativt, sjov og farvestrålende keramik på få arbejdsgange.  

Den sanselige, skabende og analoge oplevelse med leret har formentlig aldrig været mere relevant for de danske folkeskoleelever. 3 nye temaforløb gør det nemmere at arbejde med ler sammen med eleverne. Men hvorfor egentlig vælge designforløb med ler, som supplement til de mere udbredte bløde og hårde materialer? 


Keramik på vej frem

Keramik er igen et anerkendt håndværk og ler er et fantastisk materiale til brug i undervisningen af børn i de praktiske fag. Lerets plasticitet, evnen til at gå fra vådt modellerbart materiale til hård keramik, giver en anderledes tilgang til design- og arbejdsprocesserne og kan derfor tilbyde noget helt unikt i undervisningen i håndværk og design. 

Flere hold lærerstuderende afprøvede de 3 nye temaforløb i vinteren 2019/2020 med succes – og det er afgørende at kommende og nuværende lærere får lyst til at kaste sig ud i undervisning med ler og keramik. 

Tidligere tiders tilbagegang for keramik, betyder at mange lærere står uden erfaring og måske også mangler den kollega, der kan hjælpe dem på vej. De mange lokale kursustilbud kan være et supplement til det som sker ude på de enkelte skoler. 


Vi kan desværre ikke hjælpe dig med et link, da tidsskriftet desværre ikke findes digitalt. Du kan købe det fysiske blad hos Den faglige forening Håndværk og design, hvis du vil læse hele artiklen.