At arbejde med keramik i Håndværk og design

Af Anja Koefoed, cand. mag i moderne kultur, konsulent, formidler og underviser i Håndværk og Design

 

Traditionelt set hører keramikken til i faget billedkunst – men efter at faget Håndværk og Design er opstået som fag i Folkeskolen, er keramik og formgivning af plastiske materiale, kommet ind i H og D-faget. Med stor succes!

I faget H og D integreres håndarbejdsfagets bløde materialer med sløjdens hårde. Med det nye fags indtræden åbnedes der op for endnu flere materialer end tekstil, træ og metal. Nemlig keramikken som starter blødt og ender hårdt, og hvor materialet giver mulighed for organisk formgivning.

Eleverne kan arbejde med designprocesser af hverdagens genstande og formgive og producere kopper, skåle, fade, fyrfadsstager og smykker. Det bliver muligt at fremstille brugsgenstande, som eleverne kender fra deres hverdag, men i elevens eget design. Hvis man som lærer indkøber de rigtige materialer og anvender egnede teknikker, som eleverne kan mestre, så kan man opnå fantastiske resultater.

Jeg har rigtig gode erfaringer med materialet porcelænsler og pladeteknik. Hurtig udrulning, udstansning med (kage)-forme, et hul i til en snor og eleverne har skabt det smukkeste julepynt.  Eller små fyrfadsstager, ligeledes i pladeteknik. Udrulning, udskæring af et rektangel og en cirkel som bund. Prægning med blonde, hulmønstre eller blade trykt ned i den bløde masse, inden rektanglet forsigtig svøbes omkring cirklens bund og samles med slikker. Efter forglødning dyppes i gennemsigtig glasur.

Umiddelbart er porcelænsleret et lidt vanskeligt materiale, som kræver hurtig formgivning og ikke levner meget tid til nøl, men som bliver utrolig smukt ligegyldigt, hvor skævt og håndholdt det er. Materialet i sig selv – med sin gennemsigtighed og tynde skærv – er bare smukt.

Et andet forløb, som falder i god jord hos eleverne, er under temaet ”Bord dæk dig” eller som jeg har kaldt det i samarbejde med valgfaget Madkundskab: ”Delemad og Fællesskab”.

Her fremstilles i stentøjsler spækbrætter, skåle og kopper. Pladeteknikken anvendes til de flade platter til charcuteri og oste mm. Kopper fremstilles i pladeteknik og samles med slikker. Skåle kvætses frem – enten i gipsforme (halvkugler i forskellige størrelser) eller ved at anvende skåle i melanin eller porcelæn med et stykke lagenlærred inden i, så leret kan løftes ud og forsigtig viderebearbejdes. Der finpudses, skrabes og vandslibes på den læderhårde skærv. Kavaletter anvendes til at få dem helt symmetrisk.

Stentøj, med eller uden chamotte, er let at bearbejde og giver mulighed for både modellering og pladeteknik og formgivning i både 2. og 3. forsøg. Men det kræver smukke glasurer for at leve og få et tidssvarende udtryk. Læreren kan indkøbe 3-4 glasurer, som indbyrdes passer sammen, så genstandene fungerer både som serie og hver for sig.

Når stellet er færdigt, samles det på et kæmpe bord og madkundskabsholdet serverer delemad.

Jeg ønsker alle lærere i H og D held og lykke med at få gang i keramikken – både på mellemtrin og i valgfaget for udskolingen.

Prototype til forløb for 7 kl

Elevarbejde i 5 kl.

Prototyper til forløb for 5 kl